Інклюзивна освіта в ЗДО
Нормативні документи
1.Лист МОН від 31.08.2023 1/13094-23 "Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році "
2.Лист МОН від 26.07.2023 4/2645-23 "Щодо роботи з дітьми з ООП в інклюзивній та спеціальній групах"
3. Лист МОН України від 25.06.2020 №1/9-348 "Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти"
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530 "Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти"
5. Лист МОН України від 13.11.2018 № 1/9-631 "Щодо організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти"
6.Наказ МОН України від 08.06.2018 № 609 "Про затвердження Примірного положення про команду псияхолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти"
7.Наказ МОН України, МОЗ України від 06.02.2015 № 104/52 "Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах"
Документи для зарахування до інклюзивної групи
Зараховує дітей до інклюзивних груп завідувач ЗДО на підставі:
- заяви батьків (осіб, які їх замінюють)
- копії свідоцтва про народження дитини
- медичної довідки лікаря-педіатра або сімейного лікаря закладу охорони здоров’я, в якому спостерігається дитина, із зазначенням того, що вона здорова і може відвідувати ЗДО
- «Карти профілактичних щеплень» (форма №063/о).
- Додатково необхідно надати висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
За наявності інвалідності необхідні копії:
- медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років (наданої лікарсько-консультативною комісією) або посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу, відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю»
- індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності).
Освітній процес в інклюзивних групах дітей з ООП провадять:
- відповідно до Базового компонента дошкільної освіти
- за окремими програмами, затвердженими МОН, та методиками з огляду на індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності дітей
- ураховуючи рекомендації ІРЦ.
Оптимальні умови освітнього процесу в інклюзивних групах забезпечує команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП.
1. Замість слів "хвороба", "хворий" - прийменник "з"
Дитина з інвалідністю, а не інвалід. Хлопчик з аутизмом, а не аутист.
"Інвалідність - це коли людина не може робити певні речі, які робимо ми з тобою".
2. Якщо дитина цікавиться: "Чому виникає інвалідність?"
Не заглиблюйтесь в пояснення причин. Достатньо короткої відповіді: "Просто так є. Так трапилось, що в людини є інвалідність".
3. Побачте дитину, а не інвалідність.
Не робіть вигляд, що інвалідності немає, але й не перебільшуйте увагу. Акцентуйте на речах, які об'єднують. "Дітям з інвалідністю не треба спеціальні ігри та іграшки. Вони теж бавляться ляльками і лего, як ти. Давай дізнаємось, які іграшки любить хлопчик?" "Всі люди різні. Кожен має свої особливості. Ти бігаєш, а дівчинка пересувається на візочку. Це нормально - бути різними". Діти налаштовані не негативно, а зацікавлено.
Негатив, переляк і осуд діти "зчитують" з дорослих.
4. Підтримайте, а не жалійте.
Підтримка - це розмова на рівних, яка не принижує. Говоріть про інвалідність та поводьтеся так само звичайно і спокійно, як завжди.
5. Допоможіть дитині дізнатися більше про людей з інвалідністю.
Розкажіть дитині про інвалідні візки, пандуси, шрифт Брайля, слухові апарати, собак-поводирів, мову жестів тощо.
ПАМ'ЯТАЙТЕ, ЩО ДИТИНСТВО НЕ МАЄ ІНВАЛІДНОСТІ!