Консультація для вихователів

Ознайомлення дошкільнят з художньою літературою

/Files/images/книга.jpg Знайомство дітей з літературними творами викликає у них інтерес і любов до рідної мови. Виховне значення літератури полягає в тому, що в творах даються зразки позитивної і негативної поведінки з точки зору морально - етичних норм. Дитячий сад може дати досить великий літературний багаж, літературну начитаність, в дошкільному віці дитина знайомиться з різноманітністю фольклорних жанрів (казка, загадка, прислів'я, тощо). У ці ж роки діти знайомляться з творами класиків і сучасних авторів.
Методика проведення занять з художнього читання і розповідання і його будова залежать від типу заняття, змісту літературного матеріалу і віку дітей. У структурі типового заняття можна виділити три частини. У першій частині відбувається знайомство з твором, основна мета - забезпечити дітям правильне і яскраве сприйняття шляхом художнього слова. У другій частині проводиться бесіда про прочитане з метою уточнення змісту та літературно-художньої форми, засобів художньої виразності. У третій частині організовується повторне читання тексту з метою закріплення емоційного враження і поглиблення сприйнятого. Проведення заняття вимагає створення спокійної обстановки, чіткої організації дітей, відповідної емоційної атмосфери.
Читанню може передувати коротка вступна бесіда, яка готує дітей до сприйняття, що зв'язує їх досвід, поточні події з темою твору. У таку бесіду можуть бути включені: коротка розповідь про письменника, нагадування про його інші книги, вже знайомі детям. Далі потрібно назвати твір , його жанр (розповідь, казка, вірш). Пояснення незнайомих слів - обов'язковий прийом, що забезпечує повноцінне сприйняття твору. Слід пояснювати значення тих слів, без розуміння яких стає незрозумілим основний зміст тексту, характер образів, вчинки персонажів. Варіанти пояснення різні: заміна іншим словом під час читання прози, підбір синонімів (хатинка луб'яна - дерев'яна, світлиця-кімнати); питання до дітей про значення слова і ін. Виразне читання, зацікавленість самого вихователя, його емоційний контакт з дітьми підвищує ступінь впливу художнього слова. Під час читання не слід відволікати дітей від сприйняття тексту питаннями, дісціплінарними зауваженнями, досить буває підвищення або зниження голосу, паузи. Після закінчення читання, поки діти перебувають під враженням прослуханого, необхідина невелика пауза. Можно запитати, чи сподобалася казка, і підкреслити: «Гарна золота рибка, як вона допомагала старому!», або: «Який Жихарка! Маленький а молодець! ».
В кінці заняття можна повторити читання твору (якщо воно коротке) і раздивитися ілюстрацій, які поглиблюють розуміння тексту, уточнюють його, повніше розкривають художні образи. Методика використання ілюстрацій залежить від змісту і форми книги, від віку детей. Основний принцип - показ ілюстрації не повинен порушувати цілісного сприйняття тексту. Основне завдання читання дошкільникам - навчити слухати і чути (правильно сприймати мову).

Картинка - ілюстрація, що поміщається в дитячій книзі, допомагає вихователю, але вона не може перешкодити сприйняттю, якщо показати її невчасно . Прі знайомстві з новою книгою доцільно спочатку прочитати дітям текст, а потім розглянути з ними разом іллюстраціі. Потрібно, щоб картина слідувала за словом, а не навпаки - інакше яскрава картинка може захопити дітей настільки, що вони будуть тільки її і уявляти собі подумки, зоровий образ не зіллється зі словом, тому, що діти "не почують" слова, їх звукова оболонка їх не зацікавить. Виняток становить барвиста обкладинка книги, що викликає природний інтерес дітей до даної книги.

Таким чином, при ознайомленні дошкільнят з художньою літературою використовуються різні прийоми формування повноцінного сприйняття твору дітьми: виразне читання вихователя, бесіда про прочитане, повторне читання, розгляд ілюстрацій, пояснення незнайомих слів. (Кондратьєва Н.М.)

ІГРИ ДЛЯ ДІТЕЙ ВЛІТКУ

Рекомендації для вихователів

/Files/images/дети 1.jpg
Літо! Яка дивна пора! Можна весь день гуляти на свіжому повітрі серед зеленої трави, квітів, радіти ласкавому сонцю, щебетанню птахів, досхочу награтися з піском, таким прохолодним і податливим, з водою, не боячись забризкати сукню і намочити взуття. А яке задоволення посидіти під берізкою, змайструвати якусь іграшку, з якою відразу ж можна пограти або подарувати малюкам.
Літні ігри та забави на повітрі не тільки корисні для дитячого здоров'я, а й мають найбільше виховне значення, вони допомагають розвивати у дошкільнят інтерес і любов до природи, дбайливе до неї ставлення, формують художній смак, творчу уяву та конструкторські здібності, вправність і винахідливість, виховують працьовитість, посидючість і терпіння. А це – запорука успішної підготовки дитини до нового життєвого етапу - до навчання в школі

Ігри з піском

Улюблена дитяча діяльність у літній період - будівництво з піску. Головною умовою організації даної роботи є підготовка піску до роботи. Він повинен бути чистим (за необхідності просіяним) і вологим.

Дітям молодших груп дитячого саду недоцільно відводити великі пісочниці, оскільки малята не створюють великих сюжетних будівель, об'єднуючи їх загальним змістом, їх дії частіше носять процесуальний характер, споруди ще недосконалі і прості. Тому зручними вважаються невеликі переносні пісочниці на ніжках (1,2 м х 1,1 м, висота 50-60 см). Бажано, щоб на ділянці було дві-три таких пісочниці. Вони можуть мати будь-яку форму і оформлення, об'ємні парасольки. Дно пісочниці бажано виготовляти з листового заліза, оскільки дерево швидко гниє від постійної вологи. Пісок періодично промивається зі шланга (вода при цьому вільно стікає). При необхідності такі пісочниці можна накривати поліетиленовою плівкою.

Дітям старшого дошкільного віку необхідні значні площі для організації будівельної діяльності (3 м х 4 м), вони вже створюють великі, колективні споруди, що відрізняються конструктивною складністю. Діти самі стежать за чистотою піску, його підготовленістю до роботи, працюють акуратно, не забруднивши одяг, взуття (у теплу погоду можна грати босоніж), при необхідності руки миють без нагадування. Тому для організації діяльності дітей старшого дошкільного віку можна будувати різні пісочні дворики прямо на землі. Зазвичай їх розміщують під деревами, щоб захистити граючих від перегріву на сонці, а пісок - від постійного пересихання. За відсутності дерев рекомендуються тіньові парасольки. Не влаштовуйте пісочні дворики в постійній тіні, в прохолодний час тут буде сиро, холодно, незатишно. Добре зарекомендували себе дворики з пеньків, з лежачих колод, з дощок.

Привчайте дітей дбайливо ставитися до матеріалу, не розносити пісок по ділянці. У тому випадку, якщо в пісочниці не залишається споруда, нагадуйте дітям, йдучи з ділянки, згрібати його на купу.

ЩО ПОТРІБНО ДЛЯ РОБОТИ З ПІСКОМ?

Для роботи з піском дітям молодшого дошкільного віку можна запропонувати пластмасові відра, совки, лопатки і формочки, невеликі іграшки, що відрізняються міцністю, легко миються, різні додаткові матеріали: дощечки, фанерні трафарети, що зображують людей, знайомих дітям тварин, транспортні засоби.

Для організації будівництва з піску в середній групі використовуються ті ж матеріали, із збільшенням кількості різних додаткових коштів: пластини з фанери різного розміру і форми, шматочки різнобарвного оргскла, пластмаси (краю зачищені), природного матеріалу (гілочок, коренів, камінців, черепашок та ін.)

Дітям старшого дошкільного віку пропонуйте більш дрібні іграшки, збільшуйте кількість різноманітного додаткового матеріалу. Це можуть бути обрізки пластмасових шлангів і труб різного діаметру, шматки пінопласту, поролону, шпагату, тасьми, кольорового дроту (в оболонці), різні пластмасові та металеві коробки, банки різної форми і розміру (для формовки) та ін. Для будівництва використовуються ємності, які наповнюються водою, поліетиленова плівка, якою вистилається дно споруд. Діти будують басейни, ставки, озера, річки.

Організовуючи роботу, частіше самі включайтеся в будівництво, пояснюйте, показуйте прийоми роботи з матеріалом, допомагайте дітям розвивати сюжет гри. Проведення екскурсій, читання художніх творів, розгляд ілюстрацій, бесіди про побачене, перегляд діафільмів, діапозитивів дають можливість познайомити дітей з різними видами архітектури, особливостями споруд, збагачують їх знання. Розвитку інтересу до будівництва сприяє залучення дітей до виготовлення різних виробів, які вони використовують для обігравання будівель.

ГРА З ПІСКОМ І НАВЧАННЯ

У процесі роботи задавайте дітям такі питання, які сприяють розвитку у них винахідливості, прагнення до творчого пошуку: «Як з гірки зробити міст?». «Як за допомогою шланга провести водопровід і налити воду в цей басейн?», «Що потрібно зробити, щоб зміцнити ці частини споруд?» (Увіткнути між ними палички-стрижні).

Граючи, формуйте у дітей навички спілкування. У групах молодшого дошкільного віку продовжуйте вчити висловлювати свої думки і бажання: «Запроси пограти! Подякуй за допомогу! Пригости ляльок «печивом», «тістечками» з піску.

Формуванню у малюків стійких мотивів до активної спільної діяльності сприяє сюжетно-рольова гра «Кондитерська крамниця».

Основним завданням у роботі з дітьми середнього дошкільного віку є формування самостійності і навичок самоврядування у процесі спільної діяльності з піском (невеликі підгрупи з 3-4 осіб). Навчайте дітей ставити мету, знаходити конструктивне рішення на основі наявного досвіду, самостійно або за допомогою дорослого планувати роботу, разом будувати, об'єднуючи свої споруди загальним сюжетом, досягати кінцевої мети.

Постійно заохочуйте спільне будівництво: «Як дружно ви працюєте! Яке гарне місто ви побудували! Добре б зберегти споруду, а сьогодні ввечері продовжити роботу, зробити ставок, пляж, посадити парк». Такі пропозиції служать програмою творення, вчать дбайливо ставитися до результатів праці.

Діти старшого дошкільного віку об'єднуються у великі підгрупи, їхні будівлі різноманітні і цікаві за змістом. Дієвим прийомом в організації спільного будівництва є пропозиція дітям по черзі вибирати бригадирів, які навчаються направляти загальну діяльність до єдиної мети. Важливе виховне завдання в процесі будівництва в старшому дошкільному віці полягає в тому, щоб дати можливість утвердитися кожній дитині в тому, що він може стати лідером.

Неприпустимо, щоб діти безцільно копалися в піску. Нудьгуючи, вони починають кидатися один в одного піском, валятися і пр. Намагайтеся організувати діяльність дітей так, щоб в піску кипіло активне дитяче життя, цікаве і змістовне.

Тематика будівель з піску перегукується з тематикою занять з конструювання з будівельного матеріалу і конструкторів. Це дає можливість навчити дітей будувати споруди, виконуючи їх з різних матеріалів.

Малюків вчать згрібати пісок в невеликі купки за допомогою совків і лопаток, утрамбовувати їх, викопувати в піску ямки, накладати пісок в невеликі низькі формочки і майструвати пиріжки, пряники, торти та інші частування для ляльок. Можна навчити їх будувати будку для собаки. Дорослий згрібає пісок у купу, ущільнює її і робить у ній поглиблення совком у її заснування, пропонує малюкові помістити в неї собачку.

Можна навчити дітей проводити в піску доріжку, просуваючи дощечку, що лежала плазом, і злегка придавлюючи її до піску. Після цього разом з малюками вихователь робить на доріжці купини і ямки, і споруда обігрується.

Малюків вчать прийому формовки, показують, як набирати повну форму, ущільнювати в ній пісок, перекидати її, де необхідно по ній постукати, як піднімати, не пошкодивши пасочку. Так діти формують торти, вежі, будиночки.

Можна навчити дітей будувати гірки. Для цього насипається купа піску, втрамбовується і за допомогою дощечки прокладаються спуски у гірки (аналогічно будівництву доріжки). Після цього можна будувати лавочку, ворота, стіл, стілець, міст .

Щоб побудувати парканчики, треба згрібати пісок з двох сторін руками, ущільнюючи його, поступово добудовуючи споруду в довжину у напрямку до себе.

У середній групі закріплюють у дітей вміння формувати різні деталі, споруджуючи нескладні будівлі, об'єднуючи їх загальним змістом, прикрашати споруди. Можна навчити малюків будувати високу вежу з трьох форм різного об'єму: в основі - найбільша деталь, на неї ставиться деталь поменше, і завершує споруду найменша, яка прикрашається прапорцем.

Дітлахи продовжують самостійно будувати різні гірки (високі, низькі, широкі, вузькі), загородки, паркани, загони та ін.

Використовуючи кубічні форми, діти формують будинки, прикрашають їх різнокольоровими вікнами, вдавлюючи в пісок шматочки оргскла. Щоб вікно краще трималося, верхню частину його вдавлюють глибше.

Хлопчики дуже люблять рити в піску тунелі. Найчастіше роблять це удвох з двох сторін, поки не з'єднуються усередині купи руки.

Діти старшої групи споруджують з піску більш складні і великі споруди. Вихователь показує, як вирізати за допомогою лопатки або дощечок з утрамбованої купи будинки, кораблі, машини, поїзди, предмети меблів і ін.

Малюки пристосовують для формування різноманітніші матеріали. Великі форми споруджують за допомогою дерев'яних рамок, порожнистих кубів, банок без дна, відрізків пластмасових труб великого діаметра (в даному випадку форма не перевертається, а знімається, піднімається вгору).

Діти будують висотні будинки, палаци, тереми, театри, ракетодроми, прокладають залізниці, споруджують басейни, стадіони, дитячі садки, села. При цьому щедро прикрашають будівлі різними матеріалами і деталями: циліндричні висотні будинки роблять з лоджіями, вставляючи в ряд зверху вниз на однаковій відстані шматочки оргскла або фанери, встановлюють на будівлях телевізійні антени з кольорового дроту, прокладають дроти між щоглами вуличних ліхтарів.

Будувати можна і за темами знайомих казок і розігрувати казкові сюжети ("Царівна-жаба", "Заяча хатинка", "Снігова королева").

Навчіть дітей нового прийому роботи з піском. Пісок насипається у відро, змішується з водою, потім дітям пропонується набирати "кашу-Малашу" у долоньки і випускати цівкою, пісок при цьому лягає візерунками. Завдяки цьому прийому можна будувати високі палаци, замки, вежі та інші споруди конусоподібної форми, поступово нарощуючи споруду у висоту і ширину .

Куцакова Л.В. Летний досуг с детьми. М: Просвещение ,1996.

Кiлькiсть переглядiв: 622